Djurslands Turistforening

Vor mål er, at give vore gæster på Djursland en god oplevelse, så vi kan sikre os at de har lyst til at vende tilbage igen. Hos os er turisme et fællesprojekt for hele Djurslands befolkning og vi vil være brobyggere mellem lokalbefolkning og turisterne.

Ud over det, er det vor mål at være talerør for både borgere og turismeudbydere til kommunalpolitikerende i Djursland. Det vil sige at vi kæmper for at få din ide bliver en realitet, og du vil hjælpe til at styrke og give gode oplevelser for vore gæster samt lokalbefolkningen.

Turistforeningens Virkeområde

Efter kommunesammenlægningen i 2007 er foreningens primærområde blevet til Norddjurs Kommune.

Vi har dog stadig virke i Ebeltoft-området, og siger ikke nej til et samarbejde eller et projekt i Syddjurs, da vi stadig mener, at det er hele Djursland, der er værd at se og opleve for vore gæster. Derfor har vi valgt at bevare vor navn, Djurslands Turistforening.

I Syddjurs Kommune er der en turistforening kun for Ebeltoft-området. Djurslands Turistforening har derfor valgt at bevare sit navn og at optage medlemmer også fra Syddjurs Kommune.

Foreningens historie

Grenaa Turistforening blev stiftet den 18. juni 1915.

Boghandler Hellemann Nielsen blev valgt som formand - en post, han beholdt indtil 1947. Hellemann Nielsens boghandel fungerede som turistkontor helt indtil 1961.

Den 1. juni 1961 udvidede foreningen sit virkeområde til hele Grenaa Kommune, hvorfor den ændrede navn til Turistforeningen for Grenaa og Omegn. Turistkontoret flyttede til Østerbrogade, og assurandør Jens Andreassen blev ansat som leder samt en lønnet medarbejder.

Den 1. januar 1964 blev den første heltidslønnede turistsekretær, Marlene Marquardsen, ansat. Foreningen flyttede nu i nye lokaler i Mogensgade 2. Fra 1973 -75 var Birthe Elstrøm ansat som turistchef. Hun efterfulgtes af Vivien Andersen, der fratrådte i 1979. Susanne K. Møller var turistchef indtil 1982. Derefter fulgte Per Rasmussen, der var turistchef indtil 1. januar 2001, hvor Destination Djursland overtog driften af foreningens bureauer.