Djurslandsturistforeningens 100 års jubilæum

Jubilæumsår 2015

100 års jubilæum

Det er den 18. juni 100 år siden, en gruppe mænd fra Grenaa samledes på ”Hotel Grenaa Strand” for at stifte Grenaa Turistforening. Året forinden var selv samme hotel blevet opført på initiativ af et aktieselskab, som mente, Grenaa manglede et hotel, hvor gæster med interesse for havluft og badning kunne slå sig ned for kortere eller længere ophold ved Kattegat.

I bestyrelsen mener vi, at så langt et liv bør markeres. Vi indbød derfor alle vore medlemmer samt andre turismeinteresserede personer til en reception lørdag den 20. juni kl. 11-13 på Kystvejens Hotel og Konferencecenter.

Samme dag indbød vi alle interesserede til at tage på udflugt med foreningen ud i det ”djurslandske” sommerland. Man kunne vælge mellem en guidet bustur mod syd eller mod nord, eller en guidet gåtur i Grenaa Havne- og strandområde. Der blev desværre kun tilslutning nok til at gennemføre sydturen, men den blev til gengæld meget vellykket.

En hundrede års dag er jo en historisk begivenhed. Derfor har vi sammen med Grenaa Egnsarkiv også lavet en ”digital udstilling i billeder” af ”Turismen på Norddjurs i 100 år”. Den kan man se på kommunens biblioteker. Der er også et link herunder, hvor man kan klikke videre til slideshowet.

slideshow

Turismen gennem 100 år

Grenaa Egnsarkiv har i samarbejde med Djurslands Turistforening lavet et slideshow der viser  turismen fra Grenaa og omegn, samt Djursland gennem de 100 år Djurslands Turistforening har eksisteret.

Klik her for link til slideshow om 100 år med turismen

Receptionen i anledning af 100 års jubilæum

I anledning af 100 års jubilæum afholdt vi en reception på Kystvejens Konferencecenter, Kystvejen 26 i Grenaa. Receptionen blev afholdt lørdag den 20. juni fra kl. 11-13.

Det glædede os meget at så mange kom og hjalp os med at festligholde dagen.

Busturen i anledning af 100 års jubilæum

I forbindelse med vores jubilæum blev der mulighed for at deltage i en guidet rundtur i den sydlige del af kommunen i veteranbus.Turen indeholdt eftermiddagskaffe og lagkage på Hoed Kro.

Turen startede den 20.6. kl. 13.30 fra Kystvejens Konferencecenters p-plads og sluttede samme sted omkring kl. 16.30.

Guidede gåtur i anledning af 100 års jubilæum

På trods af lidt kedeligt vejr, blev der den 22. september gennemført en vandretur på Grenaa havn og nærliggende område med den meget vidende Egnsarkivs Pernille som guide. Det var en dejlig tur hvor både guiden og gæsterne viste stort engagement.